A ruha rekonstrukciókat Czédly Mónika divattervező készítette.
info@delia.hu
Erzsébet bajorországi hercegnő kockás ruhájának rekonstrukciója, 1853
Az alig 15 éves Sisiről Alois Löcherer müncheni fényképész készítette az első ismert fényképet. A fotón egy feszengő kislányt látunk, egyszerű hajviselettel, kis fehér csipkegalléros blúzzal, és az 1850-es években nagyon divatos kockás taftruhában. A szalmakalapot a szolnoki Tóth Andrásné készítette búzaszalmából, 7-es kalapfonással, kézzel varrva és formázva, a korszak divatjának megfelelően díszítve.
***
Erzsébet bajorországi hercegnő lovaglóruhájának rekonstrukciója, 1853
Erzsébetet és Ferenc Józsefet kezdettől a lovaglás, a természet szeretete kötötte össze legjobban. Karácsonyi ajándék volt a vőlegény számára egy festmény (Carl Theodor von Piloty és Franz Adam), amelyről a fenti acélmetszet készült. Ebben az időben a hölgyek dámanyeregben lovagoltak.
Fénykép balra: Ruharekonstrukció. Fotó: Szoboszlai Krisztina.
***
Erzsébet bajorországi hercegnő „Nussdorf-i ruhájának” rekonstrukciója, 1854
Eduard Kaiser litográfiája és a fennmaradt leírások alapján készült ruharekonstrukció: Az osztrák császár menyasszonyának, Erzsébet bajorországi hercegnőnek az érkezése Nussdorfba, 1854. Képen: Nánási Dorottya 2022-ben. Dorottya a Magyarok Világszépe Szépségverseny első helyezettje lett 2023-ban. Fotó Dorottyáról: Szoboszlai Krisztina.
***
Erzsébet királyné első díszmagyar ruhájának rekonstrukciója, 1854
Az ifjú császárné ruháit eleinte anyósa, Zsófia főhercegné választotta ki. Erzsébet az esküvőjére magyar díszruhát is kapott, rózsaszín szoknyával, csipkedíszítésű fűzött fekete bársonyderékkal és csipkeköténnyel, melyet először a magyar küldöttség tisztelgése alkalmával viselt. A magyar ruha minden udvari eseményen helyettesíthette az udvari díszruhát.
***
Erzsébet királyné fehér csipkés ruhájának rekonstrukciója, 1854
Festő: Franz Schrotzberg. „A fiatal császárné portréja 1854-es házasságkötése idejéből. A császárnét borostyánnal és csipkeruhában ábrázoló jelenlegi portrétípust a neves bécsi portréfestő, Franz Schrotzberg többször variálta és megismételte. A borostyánt a hűség és az örök élet szimbólumának tekintik.” A festmény a Bécsi Dorotheum 2023. június 13-ai aukciós katalógusában szerepel (www.dorotheum.com). A festmény alapján 2022-ben .készült ruharekonstrukció. A harmadik kép a kofui Achilleion-kastély parkjában készült.
***
Erzsébet királyné udvari díszruhájának rekonstrukciója, 1857/58
A képen az 1850-es évek második felére jellemző, blonde csipkefodros, mélyen kivágott báli ruhát láthatunk, amelyet a külön a derékhoz kapcsolható, arannyal hímzett vörös bársony uszály tesz udvarivá. Ez utóbbi megoldás jellemző volt a 19. században, egy hölgy ruhatárában általában egy arannyal vagy ezüsttel hímzett, hosszú udvari uszály volt, amit különböző, divatos szabású, alkalmi öltözékhez lehetett kapcsolni.
***
Erzsébet királyné a híres Winterhalter-portrén viselt báli ruhájának rekonstrukciója
Franz Xaver Winterhalter kora egyik legelismertebb portréfestője volt, aki szinte minden jelentős uralkodót és uralkodónőt megörökített. Az osztrák udvarba 1864-ben érkezett, azzal a megbízással, hogy fesse meg Ferenc Józsefet és Erzsébetet. Ez alkalommal Erzsébetről 3 képet alkotott. Erzsébet csillagokkal díszített fehér selyem és tüllruhát visel, fonatokkal díszített hajában pedig az Alexander Emanuel Köchert udvari ékszerész által alkotott híres gyémántcsillagok ragyognak. A ruhát a híres párizsi divattervező, Charles Frederic Worth készítette. 2022-ben Katrin Unterreiner támasztotta alá, hogy Worth és Winterhalter leveleztek egymással a ruha kapcsán.
***
Erzsébet királyné svájci blúzos, berni öves ruhájának rekonstrukciója, 1863
A viszonylag gyakori műterem látogatásokon Erzsébet különféle ruhákat viselt, többnyire nappali alkalomra megfelelőt. A Magyar Nemzeti Múzeum textilgyűjteményében található tőle három, elöl csúcsosan kiszélesedő fekete bársony öv, amelyek csodálatos karcsúságának bizonyítékai.
1863-ban alkalmazza a Hoftheater fodrásznőjét, Franziska Angerer/Röslert, aki később férjhez megy Hugo Feifalikhoz, és az ő nevével válik híres-hírhedt hajművésszé. Ő találja ki a képen is megcsodálható, világdivattá vált fonatos frizurát.
***
Erzsébet királyné egy müncheni fotós portréján viselt ruhájának rekonstrukciója, 1865
***
Erzsébet királyné a pesti polgárbálon viselt ruhájának rekonstrukciója, 1866. február 6.
A legenda szerint Erzsébet első, 1857-es magyarországi látogatásán úgy nyeri meg a magyarok szívét, hogy nemzeti színekben jelenik meg: fehér ruhában, vörös rubinokkal és zöld smaragdokkal. Az önkényuralom alatt a nemzeti színek rejtett viselete ugyanis a hazaszeretet jele, nem csoda, ha az osztrák császárné megdobogtatja a honfiak szívét! Következő, 1866-os látogatásakor, február 6-án a pesti polgárbálon is nemzeti színeket visel: fehér ruháját apró piros rózsák és zöld levelek díszítik, a „Vasárnapi Ujság” leírása szerint. A képes hetilap rajzot is közöl a nevezetes bálról, amelyen sajnos a ruhát csak sematikusan ábrázolják
***
Erzsébet királyné fekete bársonyruhájának rekonstrukciója, 1866
Erzsébet 1866. március 17-én Emil Rabending-nél fényképezteti le magát, Horsegarde nevű ír farkaskutyájával. Fekete, zsinórdíszes bársonyruhája a fehér csipkeszalagcsokros nyakdísszel ékes példája annak, hogyan képes a legfrissebb divatformákkal egyéninek maradni. A felsőrész csuklónál szűkebb ujja, markánsabb vállmegoldása, és nem utolsósorban a csípőnél már keskenyebb, harang helyett lefelé tölcsérformában bővülő szoknya az 1865-ben megjelenő új divatvonalat követi, ugyanakkor már feltűnnek a később rá jellemző apróságok: csipkegallér vagy zsabó a nyaknál, karcsúságának hangsúlyozása egy szép övvel és övcsattal, és nem utolsó sorban a fekete szín. Az utóbbit már lány korában is kedvelte, és élete második felében egyre többször választotta.
***
Erzsébet királyné a Rabending-fotósorozaton viselt
„koronázási ruhájának” rekonstrukciója, 1866.
1866 márciusában Erzsébet felkereste Emil Rabending bécsi műtermét, hogy magyar díszruhában örökíttesse meg magát, mert ilyen öltözékben fénykép még nem készült róla. Rabending Erzsébetről egész alakos képeket készített fehér selyemruhában, bársonyderékban, fején diadémmal. Láthatóan nem koronázási fotónak szánta, ezt sugallja az egyszerű műtermi háttér is.
A legújabb kutatások szerint a „koronázási fotók” 1866. március 17-én, azaz 15 hónappal a koronázás előtt már elkészültek! Ekkor a sorozatot még senki nem nevezte így. 1867-ben a nagyközönség csak ezeket a Rabending-felvételeket ismerte, és mivel a fotókon látható ruha felsőrésze megegyezett azzal, amit a koronázáson viselt Erzsébet királyné a Mátyás-templomban, lassan elterjedt a koronázási fotó elnevezés.
Mivel a fényképek 1866 tavaszán már megvoltak, ebből következik: a „koronázási ruhának” is léteznie kellett már ekkor!
Az Erzsébet Királyné Emlékmúzeum katalógusa szerint: „Így öltözve fogadta a királyné Bécsben 1866. évi január hó 8-án a magyar országgyűlés mindkét házának Scitovszky János bibornok-herczegprímás által vezetett küldöttségét, a mely Ő Felségeiket meghívta Budára.” Erzsébet 1866. január végétől Pest-Budán mindent megtett, hogy szeretett magyarjai és férje között a közeledést siettesse, rengeteg reprezentációs eseményen vett részt. Az újságírók részletes leírásai szerint ugyanazt a díszruhát viselte például a Nemzeti Színházban és az első udvarnál tartott bálon.
Többször felvette tehát Budán a Rabending-fotókról ismert öltözetet, amit az is bizonyít, hogy egy éles szemű újságíró a koronázás első napján, az 1867. június 6-án tartott hölgykörön Erzsébet díszruhájáról azt írta: „amit már a múlt évben is viselt!”
Eszerint a Rabending-fotókon látható magyar díszruhát csak tágabb értelemben nevezhetjük „koronázási ruhának”, mert a Mátyás-templomban nem ezt viselte Erzsébet, viszont a koronázási ünnepségsorozat több eseményén, például küldöttségek fogadásain ebben tündökölt.
Pálinkás Patricia kutatásai alapján.
***
Erzsébet királyné „gyémántos”, valódi koronázási ruhájának rekonstrukciója, 1867
Erzsébet királyné az 1867-es koronázásra új díszruhát készíttetett, amelyet csak azok ismerhettek, akik részt vettek az ünnepségek valamelyikén. 1867. június 12-én Erzsébet átadta Ranolder János veszprémi püspöknek ezt az uszályos szoknyát és a kötényt, így a ruha eltűnt a nagyközönség szeme elől. Ranolder a királyné kancellárjaként kapta ezt a becses ajándékot, amit a veszprémi székesegyházban őriztetett, majd az 1870-es évek közepén miseruha-együttest készíttetett belőle. A miseruhák, valamint Székely Bertalan és Kovács Mihály festményeinek segítségével lehetett a koronázási ruha hiteles másolatát elkészíteni 2017-ben.
A Divatvilág 1867. április elején arról tudósított, hogy a felséges asszony koronázása alkalmával mint magyar nő kíván megjelenni, és kérte, hogy a hölgyek lehetőleg egyszerű öltözékben jelenjenek meg ekkor. Május végén azt közölték a lapok, hogy a királyné ezüsttel hímzett magyar szabású uszályos fehér ruhát, fején házi koronát fog viselni a Mátyás-templomban. A külföldi források ezüst-fehér, orgonavirágokkal díszített brokát ruhát emlegettek.
Egon Caesar Corti 1934-ben kiadott Erzsébet-életrajzában ezüstbrokát öltözetről írt, amely tele volt hintve orgonával és drágakővel.
Erzsébet nagyon találékonyan megoldotta, hogy az ő öltözéke legyen a legkáprázatosabb. Már meglévő ékszerekből – a családi kincstárból és magán ékszereiből – az ezüst orgonaszirmok közepébe több ezernyi briliánst rakatott. Ezek nagyságáról, tisztaságáról, tüzéről azonban fogalmunk sincs. Ezért nehéz elképzelnünk, hogy a gyertyák sokaságával megvilágított Mátyás-templomban hogyan szikrázhatott, tündökölhetett ez a ruhaköltemény!
Pálinkás Patricia kutatásai alapján.
Székely Bertalan festménye a makói József Attila Múzeum tulajdona. A festmény alapján 2017-ben készült ruharekonstrukció. A ruha 2017-ben ”Magyar Kézműves Remekek Remeke”díjat nyert. Jobb oldali kép a ruha eredeti rendeltetési helyén, a Budavári Mátyás-templomban készült. Képen: Vas Viktória élő történelmi előadó. Fotó: Szoboszlai Krisztina
***
Erzsébet királyné a Mária Antónia-féle rubin ékszeregyüttessel viselt báli ruhájának rekonstrukciója, 1878
Ferenc József és Erzsébet 1879-ben ünneplik 25. házassági évfordulójukat; a császárné és királyné még mindig gyönyörű, annak ellenére, hogy ebben a korszakban a nő 40 év felett már „öregasszonynak” számít. Ez az utolsó kép, ami személyes élmény alapján készült, mert megengedték a festőnek, hogy vázlatokat készítsen a bécsi Burgban az uralkodónéról. Az uszályos báli ruha fehér selyem, arany hímzéssel és marabu szegélyezésekkel. Azt a rubin ékszerkészletet viseli, amely egykor Marie Antoinette tulajdona volt.
***
Erzsébet királyné karácsonykor viselt ruhájának rekonstrukciója, 1886/1887
Erzsébet királyné karácsonykor viselt ruhájának a rekonstrukciója, amely Wilhelm Gause (1886/1887) fent látható képe alapján készült 2021-ben.
***
Erzsébet királyné a halála napján viselt ruhájának rekonstrukciója
Genf, 1898. szeptember 10.
A ruha, amit Erzsébet királyné az ellene elkövetett merénylet idején viselt 1898. szeptember 10-én, Genfben. Az első kép az eredeti ruháról készült, Ferenc József kori felvétel, a második kettőn a ruha másolata látható. A ruhamásolat egy filmforgatásra készült 2021-ben. A szúrás nyoma az eredeti ruhán máig látható (a királynét szíven szúrta egy olasz anarchista), a másolat a merénylet előtti állapotában mutatja be a ruhát, ezért nincs rajta a szúrás nyoma.
Az eredeti ruha ma a Magyar Nemzeti Múzeum tulajdona. A bal oldali fényképen az eredeti látható, a szegedi Móra Ferenc Múzeum időszaki kiállításán (2021 végéig tartott a kiállítás).
***
Erzsébet királyné poszthumusz portréján szereplő ruha rekonstrukciója
Erzsébet tragikus halála után nagyszámú képet festettek emlékének megörökítése céljából. A portrék túlnyomórésze régi fényképek után készült, arányosan „megöregítve” Erzsébet arcát, de mégis megőrizve fiatalságát. Ez a kép az 1866-os, Rabendingnél készült fekete bársonyruhás fénykép változata, egy 1898-as divatot követő, mélyen kivágott mintás damaszt estélyi ruhával.
***
Ferenc József Erzsébet halála után három magyar művészt kért fel, hogy „imádott angyalát” megörökítsék a királynéhoz legközelebb álló hölgyek részére. Benczúr Gyula képe Ferenczy Ida számára készült, és a felolvasónő ajándékozta az 1908-ban megnyíló Erzsébet Királyné Emlékmúzeumnak. 1896-97-ben viselt fekete selyemruháját is, amit 1945-ig szintén az Erzsébet Királyné Emlékmúzeumban őriztek. Az azóta elveszett eredeti ruhán, amely részleteiben követi a napi divatot, minden ízlésére jellemző jegyet megtalálunk, a bodros nyakfodortól a széles övig.
Erzsébet királyné egyik fekete ruhájának rekonstrukciója
A festmény alapján 2009-ben készült ruharekonstrukció.
***
Ruha rekonstrukció egy poszthumusz portré alapján
A festő Erzsébet királyné alakját Emil Rabending 1866-os fényképe alapján ábrázolta. A ruha modern, már 20. századi, de felfedezhető stílusában a „koronázási ruha” leegyszerűsített fazonja, az ékszerek és a kiegészítők.
A festmény alapján 2017-ben készült ruharekonstrukció.
***
Ruha rekonstrukció Erzsébet királyné korfui ruhatárából
Az ausztriai Halbturnban Czédly Mónika 21 ruharekonstrukciója volt látható Katrin Unterreiner történésszel közös kiállításán 2022. április 8-tól november 20-ig.
***
A kék ruha rekonstrukciója, amelyet Erzsébet királyné korfui ruhatárának tulajdonítanak
A kék ruha a bécsi Sisi Múzeumban van kiállítva, amelynek szakértői szerint a ruha Erzsébet királyné korfui ruhatárába tartozott… Ennek a múzeumi ruhának 2022-ben készült el a rekonstrukciója. A két szélső kép a korfui Achilleion-kastély parkjában lett fotózva, amely számára a rekonstrukció készült.
***
Ferenczy Ida díszmagyar ruhája, 1896
Erzsébet királyné bizalmasának, Ferenczy Idának díszmagyar ruhája. A ruharekonstrukcióról készült képet Szoboszlai Krisztina készítette, fotón Vilman Melinda műsorvezető, szövegíró.
***
Sztáray Irma grófnő a merénylet előtti napokban hordott ruhájának rekonstrukciója
Genf, 1898. szeptember eleje
1898-as felvétel: Erzsébet királynét egy paparazzi lefényképezte udvarhölgye, Sztáray Irma grófnő társaságában egy Territet-i boltnál a merénylet hetében. A királyné a magasabb hölgy, mellette udvarhölgye.
A középső képen Sztáray Irma grófnő ruhájának rekonstrukciója látható (fotó: Szoboszlai Krisztina). Jobb szélső képen balra az a ruha, amelyet Erzsébet királyné a genfi merényletkor viselt (lásd fentebb), mellette (jobbra) Sztáray Imra ruhájának és kalapjának rekonstrukciója. (A harmadik kép a bánhorváti Platthy-kastély időszaki kiállításán készült.)
***